Publicăm aici primul calup din conținutul integral al carții arh. Constantin Joja, "Sensuri și valori regăsite", Editura Eminescu 1981, Bucureși, 160 pagini .
SUMAR
Prefaţă 5
Nota
autorului 13
Cuvînt
înainte 15
„Arhitectura
e un fapt liric" 21
Arhitectura
civilă, arhitectura bisericeasca, arhitectura lemnului 29
Lumina
româniei 38
Valoarea
umbrei in arhitectura civila româneasca 40
Valoarea
reflexului 49
Originalitatea
arhitecturii româneşti 52
Autenticitate
şi monumentalitate in arhitectura urbană româneasca 52
Iluzia
influenţei balcanice 68
Satul
românesc 72
Elemente ale
arhitecturii 74
Oltenia 90
Maramureş 92
Ținutul
cîmpulungului 95
Valea
prahovei 98
Încheiere
103
Arhitectura
ţărănească 107
Arhitectura
urbană 129
PREFAŢĂ
Despre arhitectura româneasca „civila“ din mediul urban, mai ales, s-a
scris foarte puţin, locul ei în monografiile sau tratatele de istoria artei sau
a arhitecturii fiind redus, atunci cînd nu lipseşte cu totuL Excepţie s-ar
părea ca face arhitectura „populară“, evident, preponderent rurală, cu anume
ecouri în oraşele noastre, dar şi aceasta a fost tratată mai mult de pe
poziţiile etnograjiei sau a istoriei artei popu¬lare, foarte puţini arhitecţi
aplecîndu-se asupra ei de-a lungul ultimei sute de ani. Aşa se face că s-a
acreditat, încetul cu încetul, ideea că de fapt nu avem o arhitectură orăşenească.
Paradoxal, această situaţie trebuie pusă, în primul rînd, pe seama
arhitecţilor, care nici ei nu pot fi socotiţi pe deplin răspunzători, datorită
faptului că decenii în şir la şcoala de arhitectură nu s-a vorbit despre
arhitectura urbană roma¬nească, atenţia şi eforturile profesorilor de istoria
arhitecturii fiind total absorbite de strălucirea arhitecturii noastre
medievale. Puţina atenţie acordată arhitecturii urbane a fost şi aceea
îndreptată doar către oraşele transilvănene în care profesorii şi studenţii
regăseau cîte ceva. din ceea ce ştiau ei despre marile stiluri ale artei şi
arhitecturii occidentale aşa cum erau înfăţişate în numeroase şi vestite tratate.
Despre oraşele româneşti de dincoace de Carpaţi, din Moldova, Muntenia, Dobrogea, Oltenia, nu se afla nimic scris, cunoaşterea acestei arhitecturi, de o
mare originalitate şi de o frumuseţe cu totul remarcabilă, implicînd cercetări
proprii, nemăsurat mai obositoare decît lectura cărţilor gata făcute. Dar,
fireşte, nu cantitatea efortului a fost determinanta în neglijarea arhitecturii
urbane din Ţara Românească şi Moldova, ci, aşa cum am spus, prejudecata că
despre aşa ceva nici nu se poate vorbi. Iar atunci cînd arhitecţi de mare
talent şi de mare ştiinţă, numele lui Ion Mincu trebuind să fie neapărat
pomenit, au purces la „crearea” unui stil „românesc”, ei s-au îndreptat, în
realizarea programului lor, mai ales decorativ, tot către izvoarele
arhitecturii medievale religioase, cu oarecare preferinţă pentru epoca brîncovenească,
rezultatele acestei orientări prelungindu-se de-a lungul secolului al XX-lea la
vilele şi edificiile publice de stil zis „neo-românesc", variantă
naţională a lui ”Nouveau Style“ a anilor 1900. ..... (cititi mai departe)
Pregătindu-mă să scriu aceste rînduri despre felul de a înţelege
arhitectura românească al lui Constantin Joja a trebuit să mă îndrept către
singurul ce scrisese, cu atîta talent şi strălucit orizont, tocmai despre
impasul în care se găsea {în 1936) arta de a construi a români¬lor din pricina
alegerii greşite a temei : „Temă veche, veşnică poate, dar în afară de nevoile
noastre prezente, arhitectura religioasă n-a dat civilizaţiei româneşti moderne
teme valabile, ci ornamente uzate“. Şi continua G. M. Cantacuzino, cu uimitor
simţ al realităţii artistice dar şi al celei sociale : „Cred însă că cei care
s-au dus să ceară forme şi modele arhitecturii bisericeşti pentru a redeştepta,
pentru a reînfiinţa o arhitectură românească, n-au luat drumul cel mai sigur.
învăţătura nu e sub bolta pictată cu sfinţi şi în aurul tîmplelor bogate“
(1939), şi termina pledoaria sa peste ani cu o întrebare retorică: „Trebuie
oare să rămînem pentru veşnicie în cripta cu miros de tămîie a bizantinismului
minor şi balcanizat?“ (1943). Alternativa este clară pentru G. M. Cantacuzino :
„...tema (arhitectura) populară propune celor dornici să privească cu ochi noi
o tematică ale cărei consecinţe ultime pot fi cel mai măreţ monumentalism“
(1936). La aproape c jumătate de veac de la aşternerea acestor gînduri,
Constantin Joja, tovarăş al aceleiaşi idei pen¬tru o arhitectură românească cu
adevărat modernă propune nu numai meditaţiei ci şi acţiunii o suită de
splendide modele ce ar fi încîntat pe contemporanul său doar cu zece ani mai
vîrstnic. Combatant aproape singuratic decenii de-a rîndul, Constantin Joja
este, ca şi G. M. Cantacuzino, un „practician“, este un arhitect ce a
construit, cunoscînd direct ”virtuţile materialului şi înţelegînd arcanele
meşteşugului, ca unul ce descinde din nobila dinastie de meşteri-constructori
aromâni, mulţi din neamul Joja înălţînd schele la Constantinopol şi în alte
centre ale acestei părţi de Europa. Amîndoi au cunoscut şi recunoscut virtuţile
extraordinare conţinute în acele neştiute şi deseori pierdute case ţărăneşti de
munte, de deal, de cîmpie, de pe malul rîurilor, al lacurilor şi al Mării,
făcute din pămînt, din lemn, din piatră, din cărămidă, acoperite cu paie,
trestie, şindrilă, cu olane, ţiglă, cu tablă, cu lespezi de piatră, construite
sub nivelul de călcare, la nivelul acestuia, înălţate pe partere de locuit sau
pivniţi, însoţite totdeauna de prispe şi de foi- şoare, decorate măsurat cu
crestături, sculpturi, traforuri şi stucaturi, case albe şi deschise, însorite
şi umbrite, raţionale şi funcţionale. Amindoi au umblat şi au căutat
capodoperele geniidui constructiv românesc în satele moşnenilor şi răzeşilor,
în aşezările curţilor, conacelor şi culelor boiereşti, în uliţele şi pieţele
oraşelor şi tîrgurilor din Ţara Românească şi din Moldova. Au explorat şi au
luminat, dîndu-i sens, o imensă zestre strînsă pe pămîntul românesc de milenii,
conferindu-i valenţe noi, moderne.
Textul şi ilustraţia lui Constantin Joja fac la un loc un lung şi
convingător eseu, multe din frazele cărţii fiind comentarii aplicate strict la
desenele realizate de-a lungul şi în urma unor ani şi ani de strădanii. Nu este
un „studiu“ şi nu despre definiţii şi clasificări este vorbar ci despre
sentimentul spaţiului şi al decorului în arhitectura românească, aşa cum le-a
simţit, intens, pasionat, Constantin Joja şi aşa cum încearcă, prin intermediul
mai ales al desenului, să le prezinte altora. Un tumult de idei şi sentimente,
din care răzbat, fireşte, unele note evident personale, care pot sau nu pot fi
acceptate de lectori avizaţi, unele înfrîngînd vechi prejudecăţi, altele pornind
de la prejudecăţi ce-şi au originea în felul în care autorul înţelege şi simte
istoria arhitecturii româneşti în întregul ei sau în dezvoltarea unuia sau
altuia din elementele ei. Am aminti aici, dintre acestea, absolutizarea
geamlîcului ca element esenţial şi definitoriu al arhitecturii urbane
româneşti, sau imaginea iluzorie a liniei curbate spre poale a acoperişului
tradiţional românesc, aducînd cu evazarea acoperişurilor de pagode, ambele
opinii ţinind de un anume romantism în interpretarea arhitecturii româneşti.
De asemenea, se trece peste cîteva realităţi, cum ar fi aceea a
apariţiei relativa casei înalte ţărăneşti, fenomen dealtfel comun unei vaste arii
europene, după cum planul vechi, generalizat pe întreg teritoriul țării nu este
cel simetric cu sală mediană şi două încăperi, ci cel alcătuit doar din două
încăperi, „tinda“ şi „casa“, element iarăşi comun întregii arhitecturi rurale
vechi europene. Dar textul lui Constantin Joja, colorat de o pornire, am spune,
entuziastă, deseori stăptnindu-şi exaltarea, trebuie luat ca atare, în
perspectiva întregii construcţii a cărţii, şi nu supus unei critici aplicate la
detaliu, aşa cum s-ar proceda în cazul, de pilda, al unui tratat sau al unei
monografii. Dacă, in ce priveşte poziţia şi conţinutul ideatic, textul
autorului s-ar apropia de cel al lui G. M. Cantacuzino, atitudinea combativă,
tonul vehement, se depărtează de reveria de care sînt impregnate Izvoarele şi
popasurile. Tonalitatea diferită avîndu-şi temeiul prpbabil în diferenţa de
temperament, poate că este şi un reflex al stării „moldave“ de gîndire şi
acţiune a lui G. M. Cantacuzino, cu toată trăirea lui în mediul bucureştean,
deosebită de evidentul „muntenism“, încărcat şi de amintiri sud-dunărene, al
lui Constantin Joja. Nicăieri în textul acestuia nu vom găsi pasaje încărcate
de lirismul izvorît din sentimentul precis al trecerii timpului ca în acea
admirabilă definire a capitalei moldoveneşti supusă „alhi- miei subtile a
farmecului ieşan... compus din lumina blîndă care învăluie totul în umbre, din
praful sărăciei, din jalea uitării, din ecoul amintirilor, din miresmele aduse
de vînt“ (1934). La Joja apărarea trecutului arhitecturii vechi, preponderent
munteneşti şi olteneşti, Moldova lipsind aproape cu totul, nu se face doar în
spirit evocator. Şi poate că nu fără dreptate, avînd în vedere ravagiile
provocate de trecerea vremii, desigur, dar, şi mai trist, de către oameni, ducînd
la schimbarea feţei oraşelor noastre, răpindu-le uneori personalitatea crescută
de-a lungul veacurilor şi constituind, ea, argumentul continuităţii şi mărturia
civilizaţiei citadine româneşti.
Prin problemele puse, vizînd aspecte importante ale devenirii nu numai
arhitectonice româneşti, şi prin patosul imprimat dezbaterii car¬tea de faţă va
fi cu interes citită. Ea va stîrni acorduri sau dezacorduri, în orice caz nu va
lăsa indiferent pe nici un cititor, mai ales pe cei făcînd parte din aceeaşi
tagmă cu autorul, dar nu numai pe ei, ci şi pe cei interesaţi de modul de a
simţi şi a gîndi al românilor, aşa cum poate fi acesta sezisat din „lectura“
arhitecturii ca imagine materializată a spiritului, unele propoziţii
interesind, probabil, şi pe filozofii culturii româneşti. Lectura cărţii va să
fie făcută cu atenţie şi cu înţelegere faţă de pasiunea unui om care a
practicat mai mult meşteşugul construirii decît al scrisului. De un extrem interes,
teoretic şi practic, se vor dovedi desenele şi releveele de o clasică rigoare
şi de o emoţionantă expresivitate, deschizînd ferestre noi spre 'înţelegerea şi
accepta¬rea unei arhitecturi româneşti foarte moderne, opusă tristei și săracei
arhitecturi citeodată practicată azi în oraşele noastre şi, din păcate, şi 'm
satele noastre, contrazicînd nu numai trăsăturile arhitecturii tradiţionale, ci
şi regulile arhitecturii moderne în care calitatea, confortul şi
funcţionalitatea sînt primc.rdiale. Textul trebuie citit în permanentă
confruntare cu desenele autorului, unealtă supremă şi argument decisiv. Ce
înseamnă lumină, umbră şi reflex, cum sînt acestea puse în valoare de
arhitectura „tradiţională“ românească, care sînt implicaţiile filozofice ale
volumelor şi proporţiilor casei rurale şi urbane din România, toate acestea nu
pot fi înţelese fără mijlocirea suverană a demonstraţiilor de tuş pe calc.
Trecîndu-le în revistă, cititorul va avea imaginea vie a nesfîrşitei varietăţi
a arhitecturii româneşti de veche tradiţie, conducînd pe nesimţite la expresia
celui mai avansai modernism. Trecerea de la programul rural la cel urban se
face organic, fiind o lecţie nu. numai de imitate spirituală ci şi de forţă
creatoare. Analizele lui C.onstantin Joja aplicate la faţadele româneşti se pot
desfăşura la infinit, pretîndu-se la o tratare matematică prin intermediul
calcubatoarelor ce ar putea conduce la rezultate de cel mai mare interes în
incexcarca de definire a specificităţii acestei arhitecturi. Privită în
contextul sud- est european, arhitectura românească a lemnului se apropie mai
mult de construcţiile constantinopolitane şi levantine, prin uşurătatea aeriană
a structurilor, decît de cele ale interiorului continental balcanic, marcate de
o anume masivitate determinată de împrejurările istorice ale unei existenţe
frămîntate. Dar contactele şi relaţiile arhitecturii româneşti cu lumea
balcanică sînt mult mai complexe şi mai greu de stabilit decît s-ar părea. Mai
sînt necesare, fireşte, investigaţii suplimentare, de ordin comparatist, în
această atît de complicată problematică, una din direcţiile fertile de
cercetare fiind aceea propusă de Constantin Joja cu privire la dominanţa
reflexului în arhitectura urbana şi a umbrei în arhitectura rurală romaneasca.
Constantin Joja a cercetat, a construit în spiritul concepţiei sale şi
a restaurat şi reconstruit case vechi din mediul urban românesc. Viziunea sa de
reprofilator al construcţiilor orăşeneşti s-a concreti-zat în cîteva exemple
memorabile, între care Hanul lui Manuc şi Hanul cu Tei vor rămîne modele pentru
arhitecţii viitorului. A pro-iectat şi a dus pînă la detalii imaginea vechilor
Lipscani din Bucureşti, din păcate nedusă pînă la capăt de către constructori.
După cum a remodelat în spiritul arhitecturii secolului al XVIII-lea vechi
artere co¬merciale din Craiova, Piteşti, Buzău, toate, cu tristeţe o spunem,
rămase în stadiu de proiect. Atenţia sa a fost atrasă îndeosebi de acele mari
hanuri, expresie a unui anume mod de viaţă, ce făcea farmecul vechilor oraşe
româneşti, de la Craiova, Caracal, Rîmnicu Vilcea, Piteşti, Cîm- pulung-Muscel,
Tîrgovişte, Ploieşti, Buzău, Focşani, Galaţi, Brăila, pînă la Bîrlad, laşi,
Botoşani, Piatra Neamţ, Fălticeni, Suceava, spre a nu mai vorbi de tîrgurile
mai mărunte dar purtînd aceeaşi pecete a unei originale sinteze între lumea
apusă a unui tîrziu Bizanţ orientalizat şi cea născîndă, în secolele XVIII-lea
şi al XlX-lea muntenesc şi moldovenesc, a unui Occident trecut prin filtrele
complexe ale Europei centrale şi răsăritene. în această plină de neprevăzut
realitate arhitecturală, expresie directă a unei societăţi plină de vitalitate
cum a fost şi este cea românească, situată la o răspîntie cultural-istorică, în
această realitate Constantin Joja a operat secţiuni de studiu pline de
ingeniozitate, spre a extrage esenţele unei arhitecturi originale, aici fiind
locul să pomenim, de pildă, ideea sa simplă dar atît de eficientă pe planul demonstraţiei,
de „tăiere“ a acoperişului caselor vechi româneşti, spre a le pune în lumină,
nuda structură de ultim şi rafinat modernism, în care funcţionalitatea nu
omoară vivacitatea compoziţională.
În viitoarea istorie a arhitecturii româmeşti şi a cercetării acestei
arhitecturi, se conturează de pe acum o direcţie „nouă“, începută cam în
deceniul al patrulea, tinzînd la instaurarea unui „tradiţionalism“ lucid,
convertit de fapt în modernism, dar într-un modernism purtînd amprenta de
neşters a spiritualităţii româneşti. în planul ideilor, a ştiinţei, a
culturii, gestaţia este de lungă durată, aşa că această direcţie nouă începută
prin anii 1930 de G. M. Cantacuzino, Adrian Gheorghiu, Constantin Joja, pare ca
de-abia azi începe a avea o succesiune de oarecare amploare, cel puţin în
domeniul cercetării, numele unor arhitecţi ca Tudor Oteteleşanus sau mai
tinerii Eugenia Greceanu, Mircea Possa, sau foarte tinerii cercetători Mihai Ispir,
Anca Bally, alăturindu-se în năzuinţa de a redescoperi virtuţile, pentru mulţi,
surprinzător de moderne, ale unei arhitecturi crescute organic pe solul rodnic
al civilizaţiei româneşti.
PAUL
PETRESCU
27 iunie
1980
NOTA AUTORULUI
Cercetarea arhitecturii
româneşti, dinainte de influenţa barocă şi neoclasică, prezentată în acest
volum se refera numai la arhitectura civilă ţărănească şi urbana, arhitectura
bisericeasca fiind cunoscută şi studiată în amănunţime de cei mai valoroşi
cercetători români şi străini.
Lucrarea de
faţă a fost elaborată în urma studierii numai a exemplarelor de arhitectură
civilă care existau în anul 1936 şi mai există încă, aşa că autorul s-a ferit
pe cît posibil sa faca ipoteze asupra elementelor de arhitectură şi
de organizare spaţială pe care nu le-a întîlnit, asupra vechimii şi evoluţiei
în timp a acestora, asupra numărului statistic al caselor cu sau fără pridvor,
cu un nivel sau două, muncă ce revine arheologilor, etnografilor şi istoricilor
de arhitectură. Se poate presupune că arhitectura de lemn s-a prelungit în
timp repetîndu-se, dar probe materiale la noi în ţară nu există.
Nu am
insistat asupra influenţelor, asupra întîietăţii foişorului, pridvorului sau
balustradei în arhitectura voievodala sau ţărănească, problema fiind discutată
cu argumente pro şi contra în studiile de specialitate.
Preocuparea
principală a fost analiza valorilor plastice ale arhitecturii tradiţionale în
starea în care o vedem astăzi, a semnificaţiei reale, a adevărului asupra potenţelor
ei plastice actualizabile într-o arhitectura modernă specific românească.
Încercarea
de a găsi locul arhitecturii noastre tradiţionale între valori universale
necesită un studiu exhaustiv comparativ cu arhitectura ţărilor din jur, aşa
încît cer să mi se socotească expresia, cînd va fi întîlnită, drept referire
la valoarea certă, evidentă, valabilă de-a lungul timpurilor.
Întrucît
arhitectura cu un singur nivel a fost cercetată şi publicată de specialişti
eminenţi, analiza de faţă se refera numai la arhitectura cu două nivele sau mai
multe, fie rezultînd din denivelările de teren, fie concepută astfel dintru
început.
Pentru
exemplarele prezentate există fotografii şi relevee.
C. J.
CUVÎNT
ÎNAINTE
Am încercat să înţeleg măsura în care, printre arte, arhitectura a
fost creaţia cea mai puternic impregnată de un nesfîrşit lirism, acţioiiînd
tainic asupra oamenilor, formîndu-i şi informîndu-i de felul diferit în care
frumuseţea se revelează fiecărui neam în parte. Este greu de scris despre ceea
ce arhitectura exprimă în mii de feluri cu atîta conciziune, spiritualitatea
afectiv şi raţional structurată a oricărei comunităţi, nuanţele poetice
infinite pe care fiecare casă şi fiecare monument le-au încorporat şi le-au
diversificat de-a lungul timpului.
întotdeauna a fost bine primită afirmaţia că
numai încărcătura poetică ridică o construcţie la rangul de arhitectură şi că
funcţiunea principală a acesteia este, alături de a da un habitat, una lirică.
Cine nu este poet sau filozof nu poate să aiba-alte răspunsuri decît cele pe
care i le sugerează arhitectura însăşi. Ca arhitecţi putem şti cît de dară sau
difuză este poezia arhitecturii româneşti, ce semnificaţie oferă volumul,
ritmul, valoarea umbrei şi luminii, liniatura de detaliu, de ce este atît de
aeriană structura casei româneşti; apoi ce valoare de semn contrapus naturii dă
românul casei sale, cît de activă este magia cu care o încarcă şi cu cite
sensuri monumentale o face să iradieze.
Ca să probezi autenticitatea şi
originalitatea arhitecturii româneşti trebuie să te referi la ţările din jur,
la ideea generatoare a arhitecturii balcanice, a celei nord-est slave sau
austro-ungară. Sînt lumi atît de diferite, cu grade de rafinament atît de puţin
comparabile, încît totul devine uşor inteligibil.
Concepţia dominanta a arhitecturii noastre
ţărăneşti nu a avut nevoie de mari eforturi pentru a trece în arhitectura
urbană : o simplă extensiune în orizontal şi vertical precum şi închiderea cu
geamuri a registrului de umbra al pridvorului, prezent şi la sat şi la oraş, a
asigurat continuitatea stilistică.
Armoniile generatoare de poezie diferă
întrucitva de la sat la. oraş, dar intensitatea expresivă nu a scăzut
niciodată.
Sînt ani întregi de cînd interoghez
arhitectura, căutînd potenţele ei expresive esenţiale, semnificaţiile ei,
elementele puterii ei magice poezia de care este impregnată în detaliu şi în
ansamble, la orice dimensiune, spaţiul interior şi exterior care acţionează
asupra noastră, conştient sau inconştient. Am zăbovit îndelung pî.nă să
înţeleg semnificaţiile ei reale, privind şi reprivind, desenînd şi redesenînd
case din arhitectura noastră ţărănească şi urbană, căutînd să-i surprind
esenţa intimă prin mijlocul acestei proiecţii grafice cu totul obiective. Nu am
putut ocoli tentaţia de a cerceta grafic şi arhitectura ţărilor vecine ; şi astfel,
oarecum dezrobit de prejudecăţi am putut ajunge la valorile p as- tice pe care arhitectura noastră le-a
încorporat. Mi-a fost aşa de greu să mă smulg seducţiei care mă cuprindea ori
de cîte ori contemplam ori numai parcurgeam arhitectura, din sate şi oraşe,
încît nu am ajuns decît foarte tîrziu, prea tîrziu, să-i cuprind valorile ei
absolute
Nu scriu un testament, dar îndemn arhitecţii
să nu piardă gîndi- rea, plastica tradiţională, să păstreze rădăcinile
autentice, chiar sau tocmai în curentul universalist de plastică modernă. Sînt
atîtea potenţe plastice actualizabile în tradiţia arhitecturală românească
civilă, încît orice încercări, neizbutite chiar, nu vor fi de prisos în
efortul de a purta pe mai departe prestigiul civilizaţiei noastre care nu s-a
născut în bordeie, într-o ţară fără oraşe, absentă la rafinamentele expresive
ale arhitecturii, izgonită din marea arhitectură civilă monumentală a Europei
medievale şi contemporane.
Ca şi poezia, arhitectura împrăştie o aură
asupra tuturor clipelor zilei, cucerindu-ne fără voia noastră şi învăluindu-ne
în arm-onii cu sonorităţi asemănătoare celei ale muzicii. Poţi să fii ostil,
sau indiferent arhitecturii, dar nu te poţi sustrage magiei ei, subtilă ca un
parfum difuz în tot spaţiul înconjurător. Intensitatea şi varietatea luminii
con- jera noi valori arhitecturii, care o face
glorioasa în plina lumina solara, tristă sub ploaie, melancolica la lumina
lunii, tandra sub cerul acoperit de nori. Construcţia care nu a încorporat
idei, sentimente, poezie, nu poate să fie arhitectură ; ea devine un mediu
distrugător de speranţe, de aspiraţii către frumos, un obstacol în calea
armoniilor permise oamenilor.
Nu există arhitectură modestă : cînd a trecut
pragul simplei funcţionalităţi practice, cînd a fost gîndită şi realizată ca
spaţiu liric, arhitectura de dimensiune mică sau mare, bogată sau săracă la
ultima expresie, exprimîndu-se prin detalii rafinate sau prin structura goală
de orice ornament, răspîndeşte prin formele ei cu aceeaşi forţă sensurile
spirituale ale comunităţii.
Arhitectura poate fi expresia unei încîntări
de viaţă, tot aşa cum poate fi şi a unei nesfîrşite plictiseli; a unei dragoste
neţărmurite pentru oameni, dar şi a unei temeri permanente de ei şi de natură
, poate fi expresie a bravurii, a generozităţii dar şi a avariţiei. Dar dincolo
de toate acestea transpare aspiraţia creatorilor ti către frumuseţea absolută,
în măsura în care noi, oamenii, sintem capabili să o cuprindem. De aici, şi
paradoxul acestei arte. Ceea ce este însă extraordinar, e modul cum se nasc
corespondenţele între două sau mai multe edificii completînd şi amplificînd
mediul expresiv creat în jurul lor, o adevărata viaţă armonizată simfonic, în
care chiar stridenţele îşi au rolul lor. Astfel, atît satul cit şi oraşul devin
spaţii imitare, în care şi construcţiile reprezentînd stilistic evoluţia în
timp a aceleiaşi gîndiri arhitecturale se integrează în armonia generală.
Omşul şi satul rămîn organisme vii, activante, medii propice, stimulatoare creaţiei, atîta
vreme cît construcţii noi ignorînd rădăcinile tradiţionale ale alfabetului
expresiv şi sensurile arhitecturale ale comunităţii nu vin să sufoce, în
numele unei universalităţi plastice, armoniile şi poezia pe care neamul le are
in sînge şi le-a rafinat de-a lungul atîtor secole.
Nu poate fi vorba de urîţenia unei
arhitecturi, aşa cum poate fi atunci cînd ne referim la o construcţie lipsită
de orice intenţii plastice. Dar sînt arhitecturi în care orice principiu de
unitate, dc ordine, de raţiune constructivă este încălcat, în care în acelaşi
ansamblu sînt întrebuinţate multiple sisteme expresive, mai multe scriituri
decorative, efecte volumetrice stridente, excesive încărcături decorative sau
sensuri plastice contradictorii. Acestea pot da efecte pitoreşti, un lirism de-
bordant, dar turbură echilibrul poetic pe care arhitectura, încorporlnd
spiritualitatea ce înnobilează expresia, îl imprimă spaţiului interior şi
exterior. La monumentalitate poate ajunge orice arhitectură care nu vizează
exclusiv pitorescul, surpriza, efectele, prin culoare, prin dezordine, prin
multitudinea şi variaţia elementelor constructive şi decorative, prin
senzualitatea materială şi sentimentală.
Lipsită cum a fost întotdeauna de aceste
tentaţii, arhitectura românească tradiţională s-a
păstrat într-o monumentalitate elocventă, la orice dimensiune, în sat şi oraş.
Abia contactul cu arhitectura occidentală, în secolul al XlX-lea, a putut să
modifice înţelegerea clasică a tradiţiei noastre arhitecturale, începînd cu
şcoala neoromânească. Aceasta s-a întîmplat numai arhitecţilor, nu şi
meşterilor, care au continuat să dezvolte valorile plastice autentice, pînă la
primul război mondial.
Pentru a beneficia de monumentalitate,
arhitectura noastră, ţărănească şi urbană, nu a avut nevoie să fie
sculpturală, toate posibilităţile ei expresive, toată bogăţia de armonii
valorificîndu-se prin generoase compoziţii de registre umbrite sau luminoase.
încărcătura ei poetică este lirică, faţă de
arhitectura occidentala, predominant epică, sau cea orientală, de
rafinată senzualitate. Arhitectura românească este echilibrată, fără asprimi
şi noduri, fără contraste răsunătoare. Chiar opoziţia umbră-reflex-lumină este
întotdeauna armonizată, incitînd la meditaţie, seninătate şi linişte, cu
rafinamentul unei expresii plastice îndelung experimentate.
Căci nici o arhitectură nu e un dar
instinctiv, ci o căutare asiduă de-a lungul secolelor ; o
şlefuire neîncetată.
Nu vreau să fiu şi nu sînt apologet lipsit de
luciditate al arhitec- turilor vechi civile sau bisericeşti. însă am încercai
din prima tinereţe să înţeleg care este firul conducător al semnifica\iilor
încorporate în această arhitectură, ce valori plastice perene înglobează, cîte au fost epuizate şi cîte au rămas pline
de viaţă şi de înţeles, gata să revină in actualitate.
Ca orice tînăr absolvent în deceniul al
IV-lea al secolului nostru, am iubit arhitectura modernă şi nu visam decît
să-i pot descifra idealurile. Cărţile lui Wright, Corbusier, lucrările lui
Mies, Gropius, Aalto, Neutra, erau singurele pe care le puteam înţelege. Dar nu
ad- miteam că arhitectura trebuie să fie internaţională, să uniformizeze geniul
creator al atîtor popoare care au dat omenirii tezaure de artă. Originalitatea,
specificitatea în arhitectură nu putea fi înlocuită cu un cadru stilistic
imuabil, cu un singur modul valabil pentru toate expresiile prin care
arhitectura era obligată să ilustreze personalitatea fiecărei comunităţi pe
care o exprima.
Admiram pe atunci marii creatori ai
arhitecturii moderne, care ei înşişi infirmau posibilitatea unui singur fel de
a gîndi această arhitectură. Tineri cum eram, nu am fi ieşit cu nimic din
breviarul ei şi ceea ce lucram era pe un singur calapod. Dar astăzi, după 40 de
ani de evoluţie a arhitecturii moderne, cînd s-au făcut atîtea cuceriri peste
tot în lume, ne bucurăm că a fost spart cercul care anula specificul,
autenticul. Un suflu nou animă în deceniul al V 111-lea arhitectura mondială
şi ne apropiem de faza glorioasă a arhitecturii, în toată plenitudinea ei
expresivă, creatoare de medii interioare şi exterioare exacte, pline de
semnificaţii tonice prin poezia lor, adevărate medii magice capabile să
libereze puterile creatoare ale omului.
Rămîn şi astăzi credincios sensurilor şi
posibilităţilor de plastică perfectă a arhitecturii moderne şi cred în viitorul
ei; rămîn refractar oricărui „revival“. Dar caut, cum am căutat de tînăr, să
aflu potenţele plastice ?ieexploatate care se găsesc în rădăcinile arhitecturii
româneşti şi ale oricărei arhitectpiri, acele valori care să garanteze autenticitatea
şi viabilitatea realizărilor arhitecturale de azi şi de mîine.
Desenînd arhitectura tradiţională fără acoperiş,
am căutat să prezint mai clar sensurile plastice care se ascundeau sub acesta,
să eliberez imaginaţia creatoare de orice urmă de pitoresc pe care acoperişul
ar fi putut să-l sugereze.
Se nasc astfel posibilităţi nenumărate de
variaţie a proporţiilor marcate de distanţa între stîlpi, de contrastele dintre
suprafeţele de lumină şi cele de umbră, de
fărămiţarea sau deplasarea plinurilor luminoase, de marcarea puternică sau
estompată a scării monumentale sau discrete, toate în cea mai curată înţelegere
plastică modernă. Dezbrăcate de ornamente, arhitectura tradiţională românească
şi cea modernă se găsesc pe drumul purităţii cristaline a plasticii moderne în
orice artă. Nu am izbutit în suficientă măsură să punem în construcţii noi
valorile tradiţiei româneşti, pentru ca nu au putut fi încă învinse
prejudecăţile.
Dacă nu ar fi decît cele de balcanism, de
pitoresc, de minor. Dar sînt şi prejudecăţi moderne care împiedica apropierea
de sensurile auteyi- tice şi anume necesitatea independenţei totale a fiecărei
creaţii şi a fiecărui creator ; ruptura totală de orice ar putea aduce aminte
de alte creaţii, chiar din anul trecut. Efortul de perfecţionare a'l modului de
a gîndi arhitectonic nu mai este nici cel al anticilor, nici al goticului, nici
al barocului. Trăim sub alte viteze.
Totuşi lumină, soare, aer,
verdeaţă nu sînt numai cuceriri ale arhitecturii moderne, iar planul liber se
poate îmbina perfect cu expresia faţadei de umbră dominantă a arhitecturii,
rezultată din actualizarea arhitecturii tradiţionale.
Nu sînt nicăieri, în nici o ţară,
piedici pentru actualizarea viziunii plastice funciare a fiecărui popor, pentru că nu sînt piedici de a ne exprima în
orice material, în orice forme, ritmuri şi sisteme, volumetrice. în
arhitectură nu contează valoarea materialului în sine, ci corespondenţele,
ritmurile, luminozităţile, acordurile realizate între elementele construcţiei,
între plan, secţiune şi faţadă, acordul cu evoluţia celorlalte arte, acordul cu
gîndirea ştiinţifică şi filozofică, cu sensibilitatea omului de azi. Numărul
parametrilor condiţionînd creaţia actuală se micşorează substanţial dacă vom
cunoaşte potenţele plastice ale tradiţiei, sistemul de gîndire al expresiei
arhitecturale proprii neamului, ataşamentul tradiţional la echilibrul valorilor
de umbră şi lumină, libertatea de ritm în unitatea volumetrică.
Toate acestea nu le poate
descoperi decît cercetarea şi analiza personală a fiecărui arhitect care mai
crede că arhitectura trebuie să ramînă o artă şi nu inginerie pură, o artă
căreia trebuie sa i se supună toate disciplinele care colaborează la realizarea
unui edificiu, o artă care să rămînă bunul de cultură indispensabil vieţii pe
păm'int.
Deşi a apărut mai tîrziu (pictura în peşteri şi ceramica şi sculptura
de 40 000 ani), arhitectura a creat spaţiul interior şi
exterior fără de care nici pictura, nici sculptura şi toate celelalte arte,
ceramică, mobilier, vitralii, stucatura, boazeria nu ar fi putut ajunge la
dezvoltarea de acum 4—5000 de ani pînă
azi. Arhitectura a creat mediul urban prielnic cugetării filozofice şi
ştiinţifice şi a încorporat toată istoria şi spiritualitatea poporului,
reprezentîndu-i cultura în totalitatea ei.