.
.

29 martie 2010

Arh. Octav Doicescu - Turnul dezrobirii Basarabiei, Ghidighici, 1942 (distrus în 1944)

.









Monumentul a fost distrus în întregime cu tunurile de către sovietici în 1944, la doar 2 ani dupa inaugurare.


„Turnul a fost construit din piatră albă cochiliferă şi oolitică scoasă din vestitele cariere de la Ghidighici şi Cricova, localităţi apropiate; a fost ridicat pe o colină în faţa oraşului Chişinău, în direcţia barierei Sculeni, pe partea stângă a şoselei ce vine dinspre Străşeni – Ungheni. Distanţa de oraş cca 2 km în poziţie geografică N-V. De aici se vedeau bine satul Ghidighici în partea nordică, pe moşia căruia a fost înălţat apoi spre vest satul Durleşti, spre est Cheile Bâcului şi calea ferată, spre S-E şesul Bâcului, în direcţia gara Visterniceni peste şes satul Petricani.

Monumentul a fost ridicat în 60 de zile. La el au lucrat peste 500 de muncitori. La cererea autorităţilor locale, lucrarea a fost concepută şi condusă de arhitecţii Octav Doicescu şi Dumitru Ghiulamila, şef de lucrări fiind Soare Stoianu.

Pe colină s-a construit o platforma de 60-50 m.p. şi pe o porţiune mai ridicată de cca 2 metri s-a înălţat ansamblul construcţiei, format din trei părţi:

1. Turnul – partea centrală (principală);
2. Blocul de piatră în faţă cu pisania;
3. Colonada (propilee) din stâlpi de piatră pe partea dreaptă a turnului.

Vederea oraşului era înscrisă între propilee şi blocul de piatră.

1. Construcţia turnului avea formă pătrată cu latura de cca 10-11 metri, înălțimea fiind de cca 30 metri, partea de sus cu creneluri, unde fâlfâia steagul tricolor al ţării. Pe feţele turnului erau încrustate 14 semne din marmură, reprezentând stema României, a Moldovei lui Ştefan cel Mare, a Basarabiei, a judeţelor şi capitalelor importante.

Deasupra intrării în turn era un basorelief mare cu un fragment din Columna lui Traian reprezentând pe împăratul Traian şi câţiva generali din suita sa. Erau şi următoarele cuvinte „Ca şi Columna lui Traian, suntem unde am fost şi rămânem unde suntem”.

Uşa de la intrare era din stejar masiv, iar înăuntru te urcai pe o scară elicoidală cu 6 paliere-balcoane de popas, de pe care se vedeau fragmente din frescă cu lupte din istoria poporului român pe o pânză din jur, scene ce urmau să fie dăltuite în piatră sau marmură. Toţi marii voievozi urmau să fie reprezentaţi în această frescă de mare suprafaţă. Scara ducea sus la o camera de rugă şi reculegere pentru cei care s-au jertfit la eliberarea Basarabiei; harta era cu puţin sub nivelul terasei.

Împrejurul terasei se găsea o prispă din beton pentru cei care-l vizitau şi piatră dreptunghiulară pe care se putea sta. Drumurile de pe hartă care arătau direcţia de intrare în oraş unde s-au dus lupte cât şi străzi din Chişinău, încă mai trebuiau să fie marcate mai distinct. De sus se vedeau împrejurimile sub o formă panoramică încântătoare, iar pe timp limpede, senin, se vedea până la Nistru.

2. În faţa turnului era un bloc masiv din piatră de aproape 8 metri înălţime, cu o pisanie.

3. Colonada (propileele) - Erau în număr de 24 de stâlpi din piatră. Stând 12 în faţa altor 12, sus legaţi cu o centură din piatră, totul descoperit. Pe aceste propilee erau înscrise numele unităţilor care au luptat aici pentru eliberarea Chişinăului.

Aceste coloane de tip roman erau cu sens decorativ. De la capătul lor până la turn era o porţiune din plăci de marmură care dădea o notă deosebită acestei cărări de intrare în turn. În jurul platformei ridicate peste nivelul pământului din jur, cu întreg ansamblul monumentului s-au sădit pomi.

Inaugurarea turnului a fost făcută la 1 noiembrie 1942.”

Descriere monumentului a fost făcută de profesorul Vlad Dumbravă şi preluată din cartea Basarabia necunoscută a lui Iurie Colesnic

mai multe despre istoria monumentului citiţi aici stiri.romanism.net




.
.
.
.
Întregul material documentar pentru realizarea acestui articol ne-a fost pus la dispoziţie de dl. Andrei Doicescu (Paris).
Fotografiile de mai sus fac parte din arhiva personală a d-lui Andrei Doicescu




UPDATE (1):
imagini a căror sursă a fost furnizată de Beren









sursa:




UPDATE (2):
Imaginea din satelit a locului unde a fost Turnul Dezrobirii Basarabiei (Chişinău).

1.

2.





25 de comentarii:

  1. https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/bild_zoom/bild.php?drehen=&zoom=100&rahmenGroesseX=125&rahmenGroesseY=125&gamma=1&jpegQualitaetZoombild=80&bildordner=%2Fsrv%2Fwww%2Fhtdocs%2Fofs21%2Fpraesbilder%2Farchiv_5%2Folf%2Fbestand_0000169068%2Ftitlaufn_0000170025%2F&originalBilddatei=0001.png

    https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/bild_zoom/bild.php?drehen=&zoom=100&rahmenGroesseX=125&rahmenGroesseY=125&gamma=1&jpegQualitaetZoombild=80&bildordner=%2Fsrv%2Fwww%2Fhtdocs%2Fofs21%2Fpraesbilder%2Farchiv_5%2Folf%2Fbestand_0000169068%2Ftitlaufn_0000170026%2F&originalBilddatei=0001.png

    https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/bild_zoom/bild.php?drehen=&zoom=100&rahmenGroesseX=125&rahmenGroesseY=125&gamma=1&jpegQualitaetZoombild=80&bildordner=%2Fsrv%2Fwww%2Fhtdocs%2Fofs21%2Fpraesbilder%2Farchiv_5%2Folf%2Fbestand_0000169068%2Ftitlaufn_0000170027%2F&originalBilddatei=0001.png

    RăspundețiȘtergere
  2. P.S.:In legatura cu scopul blogului d-voastra,nu vad legatura intre ahitectura traditionala si imitatia fascista de mai sus.

    Sunt fascinat de arhitectura totalitara,insa nu cred ca acest stil ar trebui ambalat intr-o haina pozitiva/stralucitoare si etichetat drept altceva.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dupa cum ati vazut, cuprinsul blogului meu nu se rezuma strict la obiecte de arhitectura traditionala romaneasca. Am articole care au o legatura mai mare sau mai mica cu subiectul blogului. Aleg subiecte care sunt legate de un stil romanesc in arhitectura, iconografie, amenajari interioare etc. Sau chiar subiecte care nu au nici o legatura cu arhitectura. Le postez aici ptr ca sunt lucruri importante sau pur si simplu ptr ca vreau sa le semnalez.

    Catalogarea de catre dvstra a Monumentului dezrobirii Basarabiei drept imitatie fascista o consider tendentioasa. De buna seama nu sunteti de profesie arhitect ca sa ii aplicati o astfel de eticheta. Este un monument remarcabil caruia, iata, i s-au pastrat urmele cu toata stradania unora de a-l sterge de pe fata pamantului. Ce va face sa il denumiti fascist? Grandoarea? Claritatea volumetrica? Astea nu sunt caracteristici doar ale arhitecturii fasciste. Poate prezenta acelor propilee… Atunci uitati-va la Monumentul "Calvarul Aiudului" al arh. Anghel Marcu ridicat in anii 90… O sa il postez si pe el pe blog ca sa se lamureasca lumea…

    RăspundețiȘtergere
  4. Hmm?Ce ma face sa aplic acea eticheta?Pai ar fi faptul ca monumentul a fost ridicat intr-o era toxica,a unui regim totalitar care nu avea niciun respect pentru proprii cetateni,pecetluindu-le viata multora dintre ei;fie trimitandu-i in lagare pe unii sau in stepele Rusie pe altii,urmarind cai verzi pe pereti.Punand semnul egal intre patriotism si regimul de atunci nu este doar o dovada de ignoranta,dar si de ipocrizie.

    -Beren

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi pare rau ca v-ati suparat pe raspunsul meu, dar nu cred ca aveati de ce:

    1. nu am pomenit si nu am facut nici o referire la patriotism. M-am referit doar la aspectele ce tin de elementele arhitecturale ale monumentului.

    2. nu am abordat si nu ma intereseaza sa abordez chestiunea istorica. Ii las pe istorici sa o faca in lucrari de specialitate.

    3. arhitectii au lucrat in toate regimurile facand o arhitectura de buna calitate sau una de proasta calitate. Acesta este singurul aspect care ma intereseaza pe mine ca arhitect si cred ca si pe specialistii in istoria arhitecturii. Desigur, atunci cand nu este vorba de un program imoral. Dar aici este vorba doar un monument dedicat eliberarii Basarabiei...

    4. iar despre caracteristicile arhitecturale ale monumentului, ma repet, nu pot fi catalogate drept fasciste/totalitare. Este un obiect monumental ptr ca este un monument.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu stiam de acest ansamblu, foarte frumos dealtfel. Subscriu parerii ca arhitectura poate fi de buna sau de slaba calitate indiferent de perspectiva istorica, irelevanta in aceasta discutie.
    Razvan Salomia

    RăspundețiȘtergere
  7. Lamentabil ca gindirea unica din Occident a patruns si in Romania... Gata sa cenzureze istoria arhitecturii in numele unei ideologii, stimate Beren. Nu credeti ca va apropiati mai mult dumneavoastra de totalitarism decit monumentul despre care vorbiti? Credeti ca e suficient sa folositi cuvintul "fascist" amestecat cu toate sosurile ca sa aveti dreptate? Romania a avut putine monumente de aceasta factura si grandoare, cred ca trebuie facut cunoscut si nu ingropat din nou in uitare din cauza unora ca dumneavoastra.

    RăspundețiȘtergere
  8. As mai adauga la cele spuse mai sus ca acest monument este o mare modernitate. Chiar si azi, daca la un atelier la UAUIM (facultatea de arhitectura) s-ar da o astfel de tema si proiectul executat ar fi acesta, nu ma indoiesc ca ar fi notat cu 10!

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumim pentru postare! Exista cumva si poze interioare, sau panorame facute din turn? Le-am putea vedea?
    Seamana cu un turn clopotnita sau cu un turn de aparare, loc de reculegere, aducere aminte si veghe la hotar!
    Foarte frumos! Imaginati-va poza cu copacii care ar fi crescut astazi mari de jur imprejur!

    RăspundețiȘtergere
  10. Am citit despre acest monument in ziarul Timpul din Chisinau, cu mai multi ani in urma. M-a surprins complexitatea edificiului - din descrierea facuta in articol - precum si faptul ca a existat un astfel de monument dedicat eliberarii Basarabiei despre care nu stiam nimic. Felicitari pentru postare si pentru faptul ca, iata, putem sa il vedem pe blogul Dv. si in imagini.
    Cat despre epitetul fascist, probabil e imprumutat din florilegiul de gandire al tovarasului Voronin pentru care tot ce e romanesc in R. Moldova este fascist, inclusiv steagul Republicii. Probabil insasi amintirea unui monument evocator al eroilor morti pentru eliberarea Basarabiei deranjeaza anumite spirite, in acesta epoca de farisei in care s-a putut distruge un parculet din Bucuresti pentru un discutabil monument al Holocaustului, dar nu stiu sa se fi gasit loc pentru o troita care sa-i pomeneasca pe miile de romani victime ale Gulagului...

    RăspundețiȘtergere
  11. Inspirata postare, bravo. Au trecut 92 de ani de atunci... Oare cati ani vor mai trece pana cand vom ridica un alt monument care sa marcheze o noua reintregire?

    RăspundețiȘtergere
  12. Copacii de jur imprejurul monumentului ar fi dat o imagine intr-adevar tulburatoare - piatra si copaci...

    Nu stiu sa mai existe in circulatie alte imagini ale monumentului, din pacate. Poate cineva care va vedea aceasta postare si stie ca undeva sa existe si altceva sa dea de veste.

    Maine voi incerca sa pun cateva imagini scanate dupa o copie xerox a cartii lui Colesnic - fatadele si sectiunea prin turn.

    @ Mirel
    Multumesc frumos, dar ideea nu-mi apartine. Selectia subiectului acestei postari ii apartine d-lui Andrei Doicescu ca si a altor postari care, poate, vor urma. Tot dl. Andrei Doicescu este cel care ne-a furnizat si materialul documentar.

    RăspundețiȘtergere
  13. Mi-ar fi placut mai mult cu acei cpoaci in jur


    P.S.:Epitetul nu l-am imprumutat de la Voronin,mi-e scarba de omul acela.Si nici nu am spus ca ce tot ce e romanesc este fascist.

    P.P.S.:Dar pozele mentionate de mine ce au?

    RăspundețiȘtergere
  14. Multumesc, Beren! Initial am avut probleme la accesarea link-ului, si probabil si ceilalti la fel.

    Acum fac un update si adaug imaginile.

    RăspundețiȘtergere
  15. @ Beren
    Interesante fotografii, bine ca ati dat de ele. In privinta monumentului: cred ca acesta este in primul rand un obiect interesant si nu trebuie sa ne legam de contextul politico - ideologic, context generat in fond de odiosul pact Molotov - Ribentropp. Este adevarat ca problema Basarabiei este si o tragedie greu asimilabila de istorici si de protagonisti. As termina cu un artificiu aparent incorect: In ultimii ani de viata Presedintele Mitterand (rezistent si socialist ) se ducea sa puna flori la mormantul Marsalului Petain, in Ile d'Yeu. Toata presa franceza a ramas perplexa. Monumentul bine inteles ca este unul kitsh cum sunt mai toate prin Franta. Curios, nu-i asa?

    RăspundețiȘtergere
  16. Cred că dl. Beren, cu comentariile tendenţioase politice, nu face decât să ilustreze perfect acele îndoctrinări tipic staliniste, conform cărora orice s-a făcut în regimul din 1941-1944 în Basarabia, este "fascist" şi "totalitar". O astfel de opinie nu poate veni din partea cuiva care cunoaşte obiectiv istoria, ci doar din partea fie a unui rusofon, fie a unui român basarabean îndoctrinat de preceptele ideologiei comuniste.
    Acest monument glorifică numai şi numai eliberarea Basarabiei de sub un regim cu mult mai opresiv pentru acea regiune decât cel hitlerist, şi anume cel bolşevic. Şi atâta tot. Era un monument în cinstea şi onoarea adevăraţilor eroi care au căzut pt. o cauză nobilă - eliberarea Basarabiei de sub ocupaţia sovietică. Sub nici o formă nu era un monument care ar fi glorificat regimul nazist sau fascist, cum vreţi să-l numiţi. Din descrierea sa amănunţită se poate vedea clar acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  17. P.S. Liliana,
    Mi-am permis sa popularizez articolul si pe contul meu Facebook, unde am cativa prieteni basarabeni, dintre cei mai activi social. Mai ales ca azi se implineste un an de la o alta "eliberare" a Basarabiei - cea care a dus la caderea regimului neo-comunist.
    Poate careva dintre ei stie ceva de monument...

    RăspundețiȘtergere
  18. Multumesc, Madalin! Tine-ma si pe mine la curent, te rog.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ciudat? Un plagiat "totalitar" de azi:
    http://www.badpolitics.ro/wp-content/uploads/2009/10/Monumentul_Holocaustului.jpg

    RăspundețiȘtergere
  20. Un prieten din Chisinau spune ca a reusit sa localizeze locul monumentului. Iata-l: http://wikimapia.org/16872036/ro/Probabil-funda%C5%A3ia-Turnului-Dezrobirii-Basarabiei Se mai pastreaza urmele fundatiilor, se vad mai bine in prima imagine, de satelit

    RăspundețiȘtergere
  21. Multumesc, Madalin!
    Am pus link-ul ca update in postare.

    RăspundețiȘtergere
  22. Acolo e fundaţia altei construcţii nefinalizate.
    Locul exact e ăsta la care aţi făcut update deja:
    http://wikimapia.org/#lat=47.0656952&lon=28.7516713&z=19&l=29&m=b

    RăspundețiȘtergere
  23. Multumesc, Ion.
    Am postat ambele link-uri, dar vad ca este vorba despre acelasi amplasament, al 2-lea fiind marcat mai exact, respectand orientarea monumentului.

    RăspundețiȘtergere
  24. Orientare si dimensiunile monumentului, adica platforma 60 pe 50 m, turnul 11 pe 10 m iar colonada si blocul masiv de piatra la ochi.

    RăspundețiȘtergere
  25. Frumoasa prezentare a unui monument putin cunoscut. Bravo.
    P.S. Domnule Beren, esti tare limitat in gindire.

    RăspundețiȘtergere