Publicăm aici conținutului carții arh. Constantin Joja, "Sensuri și valori regăsite", Editura Eminescu 1981, Bucureși, 160 pagini
VALOAREA UMBREI ÎN
ARHITECTURA CIVILĂ ROMÂNEASCĂ
În
istoria arhitecturii universale se disting cu claritate, în afara de orice
consideraţie stilistica, două concepţii arhitectonice, oricare ar fi epoca sau
stilul : a) arhitectura cu faţadele închise, în care plinul domină, deci lumina
modelează, pune în valoare materialul oricare ar fi el, colorat sau nu, preţios
sau vulgar ; liniaturile modenaturii, modenatura însăşi fiind alfabetul în care
se scriu semnificaţiile operei şi b) arhitectura cu structura aparentă pe
stîlpi şi grinzi cu faţadele deschise în care golul, umbra, sînt elementele
principale. Prima este în genere concepţia fundamentală a arhitecturii europene
nordice, dar arhitecturii arabe ca exterior, arhitecturii babiloniene,
arhitecturii egiptene şi celei mexicane. în arhitectura templelor greceşti
însă, în arhitectura romană, chineza, japoneză, în arhitectura populară de pe
litoralul Mării Negre, în India, în Siria, se realizează dominarea umbrei
asupra părţilor de construcţie luminate.
Raportul
dintre umbră şi lumină pe faţade va determina caracterele arhitecturii,
sensurile pe care le capătă expresia plastică, întreg limbajul arhitectural.
Deci
în afară de valoarea practică a porticelor, pridvoarelor, care fac posibilă
utilizarea unui spaţiu exterior adăpostit aproape tot timpul anului, trebuie să
admitem o înţelegere particulară a comuniunii omului cu natura şi a expresiei
plastice prin umbra dominantă asupra luminii, restrînsă la coloane, antablament
şi balustrade. In arhitecturile istorice coloanele au o robusteţe suficientă
pentru a realiza aproape un echili-
bru
între lumină şi umbra, dar în arhitectura populară echilibrul e complet rupt şi
umbra domină total părţile luminoase ale structurii.
Ceea
ce diferenţiază arhitectura civilă românească de arhitectura țărilor balcanice
este tocmai această ruptură totală a echilibrului lumină-umbră. Arhitectura
românească nu e numai volum şi spaţiu, ci expresie necondiţionată de material,
în principal luptă între lumină şi umbră. Fără sa fie o viziune picturală a
spaţiului, e un joc al structurii în umbră, în loc să fie al luminii pe material
şi structură, ca în arhitecturile istorice. Arhitectura românească nu e joc
compoziţional de elemente arhitectonice sub lumină, ci suflul unei unităţi
expresive integral puse sub semnul umbrei. (cititi mai departe)