.
.
.
.
.

18 mai 2022

OCTAV DOICESCU / A DOUA CĂLĂTORIE ÎN STATELE UNITE, ianuarie - iunie 1939

Aceasta este o fișă de lucru ce se va actualiza pe măsura avansării cercetării prin eventuale modificări și completări.
Data ultimei actualizări: 18 mai 2022




Octav Doicescu călătorește pentru a doua oară în America la începutul anului 1939 (1) ca să definitiveze lucrările la pavilionul CASA ROMÂNEASCĂ de la expoziția universală New York World’s Fair 1939 . Prima călătorie o întreprinsese la mijlocul anului precedent, împreună cu arhitectul G.M. Cantacuzino, când fiecare și-a prezentat proiectul organizatorilor expoziției.

În această a doua călătorie, Octav Doicescu a fost însoțit de soția sa Suzana (1)  ce apare în singura fotografie cunoscută a lui Constantin Brâncuși de la New York, alături fiind și Maria Tănase (fig. 2). Asupra prieteniei dintre sculptorul Brâncuși și arhitectul Doicescu, ca și despre Casa Românească ridicată la expoziția universală New York World’s Fair 1939 vom reveni într-un alt capitol.

În acei ani călătoria dintre Europa și America se făcea cu transatlanticul între porturile Le Havre și New York. Despre drumul dus nu cunoaștem detalii, există doar o fotografie (fig. 1).  Însă despre întoarcerea în Europa aflăm din ziarul New York Herald Tribune din 8 iulie 1939(2) unde se scria că la bordul transatlanticului Champlain a Liniilor Franceze, care părăsise New York-ul la 1 iulie și urma să sosească în Le Havre pe 9 iulie, se aflau multe personalități între care și ”Octav Doicescu, architect of the Romanian Pavilion at the New York World’s Fair, and Mme. Doicescu”

Octav Doicescu era un fotograf pasionat, ba chiar și filma, ceea ce în anii ’30 era ceva foarte rar.  De la New York ne-au rămas câteva cadre de film cu arhitectura zgârie norilor, în multe prim-planuri apărând Suzana D (fig. 18).

Andrei Doicescu, fiul arhitectului, spunea într-un interviu (3)  :

"Ridica aparatul foto în dreptul ochilor, făcea poze cu nemiluita: lua instantanee familiei şi încadra clădiri, coloane, capiteluri, până îşi atingea limitele rezistenței fizice. Făcea poze mai întâi cu un aparat Leica, apoi, după ce s-a întors de la New York, folosea un Kodak.  Un munte de fotografii, negative şi role de film de 16 mm a rămas de pe urma acestei pasiuni. Dacă nu se făcea arhitect, cred că s-ar fi apucat de cinematografie"”

”Pentru el, contactul cu SUA avusese un efect revoluționar din punct de vedere profesional. De exemplu, în primă fază, antebelică, detesta betonul armat, a şi scris despre asta, dar, odată ajuns la New York, a fost atât de tare vrăjit de zgârie-norii Manhattanului încât optica lui s-a răsturnat definitiv. Imaginea Americii l-a urmărit toată viața, atât în plan profesional, cât şi în plan personal.”

Înainte de a pleca spre Statele Unite, în ianuarie 1939, Octav Doicescu primise mai multe cereri din partea unor americani, probabil bogați, ce văzuseră proiectul și pavilionul CASEI ROMÂNEȘTI ce deja se ridica pe Flushing Meadows, de a le construi în America case în stil românesc (4)

Din cauză că s-a întors în Romania în luna iulie în loc de toamnă, așa cum preconizase (1), nu a apucat să realizeze aceste proiecte. Își plănuise însă să revină în America în septembrie 1939 (4). Una dintre casele pe care urma să o proiecteze ar fi fost pentru celebra actriță de la Hollywood, Miriam Hopkins (5).

Însă, la 1 septembrie 1939 s-a declanșat cel de al II-lea Război Mondial și Octav Doicescu nu a mai revenit în America decât după mulți ani.



fig. 1. Suzana Doicescu și Octav Doicescu la bordul transatlanticului în drum spre Statele Unite, ianuarie 1939 / sursa fotografiei: Arhiva Andrei Doicescu


fig. 2. Suzana Doicescu, Constantin Brâncuși și Maria Tănase la New York, 1939 / sursa fotografiei: Arhiva Andrei Doicescu


fig. 3. Maria Tănase și Suzana Doicescu la New York, 1939 / sursa fotografiei: Arhiva Andrei Doicescu


fig. 4. Octav Doicescu, Suzana Doicescu și penultima din dreapta,posibil Floria Capsali (soția lui Mac Constantinescu), New York, 1939  / sursa fotografiei: Arhiva Andrei Doicescu



fig. 5. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului) 


fig. 6. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului) 


fig. 7. Octav Doicescu și Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 8. Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 9. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 10. Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 11. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 12. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 13. Mac Constantinescu și Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 14. Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 15. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 16. New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)


fig. 17. Suzana Doicescu / New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 (captură de pe ecranul calculatorului)



fig. 18.  Video-ul New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939 
Comentariu de Simona Ene:  La minutul 3 a filmat din turnurile Waldorf (cred ca acolo a stat - se vad zgârie norii pe 6th Avenue deja, în dreapta St. Patrick, în stânga Empire Building; și, mai spre sfârșitul filmului, un Wall Street foarte pustiu - probabil într-o zi de week-end...)



fig. 19. Transatlanticul Champlain a Liniilor Franceze cu care Suzana și Octav Doicescu au călătorit la întoarcerea în Europa între 1-9 iulie 1939


fig. 20. Transatlanticul Champlain a Liniilor Franceze cu care Suzana și Octav Doicescu au călătorit de la New York la Le Havre între 1-9 iulie 1939


fig. 21. Transatlanticul Champlain


fig. 22. Transatlanticul Champlain 


fig. 21. Transatlanticul Champlain


fig. 23. Transatlanticul Champlain 


fig. 24. Transatlanticul Champlain




note:

1 - Gazeta Municipală, 29 ianuarie 1939



2 - New York Herald Tribune din 8 iulie 1939. Numele lui Octav Doicescu apare pe coloana din stânga: Octav Doicescu, architect of the Romanian Pavilion at the New York World’s Fair, and Mme. Doicescu”




3 - Părintele cartierului Primăverii, medaliat la New York, interviu cu Andrei Doicescu luat de Ionuţ Stănescu, apărut la 14 februarie 2011 pe siteul EVZ.ro


4 - Gazeta Municipală, 8 ianuarie 1939




5 - Gazeta Municipală, 24 septembrie 1939







sursa imaginilor: 

1, 2, 3, 4 - Arhiva Andrei Doicescu

5-17 - Capturi de ecran din video-ul New York-ul filmat de Octav Doicescu, 1939  publicat pe Canalul YouTube Octav Doicescu

19-24 - Cărți poștale din Colecția Liliana Chiaburu